Assalamualaikum..

Assalamualaikum..

Apa Khabar Semua...

Apa Khabar Semua...

Terlepas Waktu Sahur Ramadhan

9:36:00 PG

Assalamualaikum uolss...

Eh.. hari ni dah hari ke berapa ek kita puasa? emmm....
Oh.. dah 12 hari kan.. jap.. jap... emm.. kita start puasa 18 Jun 2015.. yup.. dah hampir 2 minggu kan... kejap je rasa..

Dalam 12 hari kita puasa ni.. 2 hari kami tak sempat bangun sahur.. kesian Adam..
bukan tak kunci jam.. aku kunci.. tapi entah ler.. tak dengar plak tepon tu bunyi.. tapi.. dia bunyi bila dah nak azan subuh..

Pagi tadi pun sama.. tepon bunyi ngam2 kul 5.58 pagi.. ohoiii dah subuh dowh.. geram je.. Adam la kesian.. sbb dia kan sekolah.. perlu tenaga.. perlu sahur.. at least dia makan nasi segenggam.. air segelas.. cukup laa.. memang aku salahkan diri sendiri.. bukan salahkan jam fon tu.. uhuhuhuhu..

aku dah sedar jam 3 pagi.. tengok jam.. awal lagi.. sempat lagi la tido kejap lagi.. bangun jap g dapur.. togok air sejuk.. tengok nasi dlm periuk.. ada lagi.. cukup la untuk sahur.. bangun nanti just panaskan.. goring ayam.. cukup laa.. sbb sayur berbuka dah ada.. panaskan je.. emm.. tunggu 4.30 nanti la buat.. semua tu kejap je.. zap.. zap.. siap.. leh makan.. tapi.. hampeh.. tak terbangun plak ari ni..

ikhlas cakap.. sejak puasa ni.. memang aku tak jejak pun pasar ramadhan.. setakat hari ni laa.. hari2 lepas ni tak tau laa.. entah ler.. takde keinginan nak g pasar ramadhan atau nak berbuka kat luar.. lagi suka masak kat umah.. dan takde special apa pun.. masak macam hari2 biasa.. lauk2 biasa.. setakat ni.. utk puasa.. aku masak simple2 je.. request dari Mr. Hubby dan anak je..

1. Sup Sayur Bihun (peberet Mr. hubby.. hari2 pun takpe)
2. Gulai Ayam
3. Kurma Telur
4. Ayam Goreng
5. Kerabu Mangga
6. Telor Dadar
7. Ikan Keli Goreng
8. Ayam Masak Sambal
9. Ikan Terubuk Masin Goreng (ini peberet aku.. goreng sekor.. sekor abis)
10. Acar Timun
11. Spagetti  (ini sbb aku dok sorg2.. malas nak masak nasi.. 2 hari aku makan benda alah ni.. sbb Adam dan babah dia balik kg..)

See... ada korang tengok lauk2 tu semua dijual kat pasar ramadhan? takde kan... haaaa.. lauk2 tu la yang digemari di rumah kami sejak puasa ni...

Oh.. kuih pun kami tak beli.. ada la sekali Mr. hubby layan anak teruna dia pergi pasar ramadhan.. sekali tu je.. dia beli ayam percik 3 ketul.. seketul ayam belah 4 tu RM9.. dan beberapa jenis kuih.. makan tak abis.. campak tong sampah..

Aku pernah buat gak kuih.. takat ni.. takde la tingin sangat nak makan kih muih ni.. kalau tingin pun.. yang simple2.. dan yang aku rasa aku boleh buat.. aku dah buat sanggupal dan agar2 telor santan.. tu je.. tu pun jenuh nak abis.. aku sorang dok hadap.. memang laa.. nak abis pun bercinta.. tapi.. at least habis laa.. ambik masa laa...

eh.. mesti korg cakap.. sempat ke masak? balik kerja kul baper? Eh.. korang.. I balik kerja paling awal pun jam 5.45 atau paling lewat sampai umah jam 6.30 ptg.. sempat masak tak? SEMPAT... kalau tak sempat tu.. saja je buat tak sempat.. aku solat Asar siap2 kat opis.. tunggu mr. hubby ambik jam 5.45 atau kalau jalam jem.. kul 6 lebih baru dia sampai opis aku.. dari Batu Caves ke Bukit Damansara.. dia redah kot mana.. aku tak tau..

Sampai umah.. jam 6 lebih.. atau paling lewat 6.30 ptg.. ada sejam lagi kan.. alaa.. bukan nak bergulai bagai.. simple2 je.. terus buka tudung.. capai periuk.. masak nasi.. kalau nak makan yg cerewet.. tunggu hari minggu.. so.. utk buka.. masak simple2 je.. cam ikan goreng ke.. ayam goreng ke.. ngan sikit kuah.. atau just itu semata.. sib baik suami dan anak ni jenis tak berkira nak makan pelik2.. kalau dah lewat.. aku goreng ikan ngan sup sayur jelah.. campak bihun sikit.. pecah telor.. berselera dorg makan... air plak.. bancuh teh je.. campak ais.. siap... dan cam biasa.. berbuka dengan sebiji kurma.. air sejuk.. baru jamah nasi..

takat ni.. aku tak tepek lagi resepi atau gambar2 masak2 buka puasa kan.. bukan apa.. tak sempat nak snap2 tu semua.. lepas hidang.. terus ngap.. nanti2 lah.. lama lagi kan puasa.. 



You Might Also Like

0 007 comments

Flickr Images

Follow Us