Assalamualaikum..

Assalamualaikum..

Apa Khabar Semua...

Apa Khabar Semua...

Korang cuba la ek.. kalau la korang rasa selesema...

11:15:00 PTG

Budak ini demam selesema...
kalau korang selesema..mesti korang pun susah nak bernafas kan???
hidung tersumbat dengan hingus...
kena bernafas melalui mulut..
then.. kalau tengah tido.. hidung tersumbat.. mmg mengganggu kan..

itu ler yang terjadi kat anak teruna aku ni..
bila selesema jerk.. aku terpaksa tido2 ayam..
sebab??
sebab.. kalau selesema.. dia akan selalu susah bernafas..
dia plak tak reti nak bernafas melalui mulut..
so.. bila tgh tido tuh...mesti terbatuk2...
then.. akan muntah sebab kerongkong tersekat..

tapi.. aku tak pernah melatah jika dia selesema..
sebab aku ada petua utk mengurangkan masalah ini...


korang perasan tak hidung budak ini berwarna kuning keemasan??? sebab apa yerk???

Caranya....

aku akan ambil kunyit hidup sebesar ibu jari..
tumbuk dengan lesung batu hingga lumat atau kira boleh diperah airnya..
jangan la plak korang g blender ek.. bukannya nak wat kari...
kalau takder lesung batu.. korang ketuk2 la dengan belakang pisau... asal kuar air jerk...
kalau la kunyit idup yg korang ada cam tak berapa nak kuarkan air... korang leh tambah sedikit air..

then.. air kunyit itu korang sapukan kat idung...
takyah letak serdak2 tu semua. just letak air jerk..
ianya lebih mujarab dari korang guna pelekat hidung ataupun vicks yang memberi kesan sementara..
cuba lah ek..


hidung dia kuning sebab aku telah letakkan air kunyit utk keringkan hingus yang tersumbat... lihatlah lubang hidungku yang luas ini...

setelah diletakkan air kunyit.. baru lah dia dapat tido dengan lena tanpa diganggu oleh hidung tersumbat kerana hingus telah kering dengan sendiri...

actually...
aku tak tau la ini berguna ke tak kepada org dewasa...
tapi.. kalau utk kanak2.. mmg berguna..

yerla..
korang sanggup ke g kerja.. dgn hidung kuning tuh??
hehehe...
kalau kanak2.. takder hal laa..

daa...




You Might Also Like

0 007 comments

Flickr Images

Follow Us