Assalamualaikum..

Assalamualaikum..

Apa Khabar Semua...

Apa Khabar Semua...

Cendawan Goreng.. bila aku rajin ke dapur

5:18:00 PTG

Assalamualaikum uolss..

hye.. semalam I terajin skit..
masak cendawan goreng..
sedap wei..
tak pernah aku buat cendawan goreng sedap macam ni..
ahahahah... sambil lipas tudung ke belakang..
ramuan dia senang yang amat..
zup zap zup zap.. siap..

korang mesti pernah pergi Cameron Highland kan...
kalau korg g pasar malam kat sana.. mesti korg beli cendawan goreng yg fames tu kan..
aku pun pernah cuba gak..
tapi cendawan tu bila dah sejuk.. lembek je..
tapi.. resepi yg iolss nak kongsi ni mmg mawerlos...
sejuk pun masih rangup.. sedap je..

ok.. disebabkan ini boleh dikatakan resepi cendawan goreng tersedap yang pernah aku makan.. so.. haruslah dikongsi bersama kat sini..
uolss mesti cuba.. sbb bahan2 dia mudah je.. apa yg ada kat dapur tu je..


Bahan2 dia..
1. of coz la cendawan kan.. iolss beli cendawan tiram je.. (putih/kelabu).. mana2 pun boleh..

 cendawan tiram putih
beli je sepeket.. dapat la masak dua kali..
 
2. bawang putih 




 bawang putih dalam 3-5 ulas..
tumbuk halus.. campur dalam adunan utk saduran..

3. tepung gandum dan tepung beras.. tepung gandum secawan + tepung gandum secawan)... atau boleh je letak lebih.. ikut kepada kelikatan batter.. macam nak goreng pisang..

 tepung gandum
tepung beras
sedikit seasoning..pasti sedap
sesudu kunyit dan sesudu serbuk ketumbar
dan sebiji telur..
kalau saya.. letak sesudu kecil garam utk lebih perisa.. jgn banyak sgt ye..
 
ini contoh serbuk ketumbar..
kalau takde.. boleh je tumbuk ketumbar
kalau tak letak pun takper.. tapi rasa dia tak ummphh laa... 


 goreng sampai garing dan masak sekata



tada..
2 jenis saya masak..
guna batter yg sama..

tempe goreng..

 cendawan goreng..
sedap..
berperisa..
crispy..
 
 sedia untuk di ngap..
 

cicah bersama sos pencicah..
memang sedap..
 


You Might Also Like

0 007 comments

Flickr Images

Follow Us