Assalamualaikum..

Assalamualaikum..

Apa Khabar Semua...

Apa Khabar Semua...

Nak tepek resepi leh tak? Gulai Itik daa...

1:00:00 PTG

Haa... semalam.. balik dari kerja.. aku call mr. hubby.. lauk apa yang dia nak makan malam nanti.. dia kata.. apa2 jerk la.. asalkan tak menyusahkan.. waa.. bagus kan statement tuh?? kalau la aku ni jenis pemalas yang amat.. aku mesti masak simple jerk.. sebab dia jenis yang tak kisah makan lauk apa2 pun.. kadang2... aku masak paling simple.. nasi ngan telur asin jerk.. lalu jugak dia makan.. tapi.. itu mmg isteri yang pemalas giler tuh.. sanggup bagi makan suami camtu jerk???

so, semalam aku tanya la dia.. kalau ayang masak gulai itik nak tak?? dia kata ok.. selagi tak menyusahkan.. sebenarnya... dia tahu kita penat kerja kan.. balik masak lagi.. tapi.. aku tanya lauk tu sebab aku yang nak makan sebenarnya.. hahahha...

haa.. ini la bahan2 nak masak gulai itik...

of course.. itik la.. sekor ni aku ambik separuh jerk... masak banyak2 takut tak abis.. so, separuh lagi masak ari minggu nih la plak...


itik yang telah dibersihkan dan dipotong... tengok.. berlemaks... tapi sedap....

sudah masuk santan... bunga2 mendidih dah kelihatan...

ni dah separuh masak... mendidih dan aku biarkan selama setengah jam kat atas dapur tu.. dengan api sederhana besar... sudah diperasakan asam garam dah nih...

tadaa... gulai yang mebeles... mmg menjilat jari... mr. hubby puji.. lebih sedap lagi gulai itik kat keramat... hahaha.. kembang hidung aku...
korang nak resepi tak??? ( ' , ' )
  • itik separuh ekor
  • bawang merah 5 ulas
  • bawang putih 3 ulas
  • halia 2 inci
  • lada kering 5 tangkai
  • serbuk kari 2 sudu (itik separuh kan)
  • air asam jawa setengah cawan (tapi jangan pekat sangat)
  • gula melaka / gula pasir
  • garam
  • santan

semuanya dikisar halus.. dan ditumis hingga naik bau.. bila dah garing.. masukkan serbuk kari... tumis lagi.. tapi jgn sampai hangit.. kemudian.. masukkan itik.. kacau kejap.. baru masukkan santan.. perasakan dengan air asam jawa, gula melaka / gula pasir dan garam... reneh setengah jam atau lebih hingga naik minyak dan daging itik empuk.. hidang bersama nasi panas dan ulam-ulaman bersama budu dan sambal belacan.. terangkat....

You Might Also Like

1 007 comments

Flickr Images

Follow Us