Assalamualaikum..

Assalamualaikum..

Apa Khabar Semua...

Apa Khabar Semua...

Masakan malam tadi...

7:53:00 PG

Simple jerk masak malam tadi.. sebenarnya.. aku masak lemak sayur tu sebab kesian kat anak aku tuh.. asyik makan nasi ngan kicap jerk.. so malam tadi masak la sayur yang berkuah sikit utk dia.. pastu gorengkan ayam seketul...hehehe.. takleh lebih2.. nanti dia nak makan ayam jerk.. nasi tak nak makan lak...

Pastu, side dish lak, aku goreng ikan sepat masin dan 2 ketul ikan terubuk yang aku beli kat Giant dekat opis aku semalam.. sedap la ikan terubuk nih.. walaupun bertulang.. tapi mmg sedap.. aku kalau makan ikan terubuk ni tak kira goreng ker bakar ker.. mesti licin... tulang temulang tu takder la aku sebat.. isi jerk la yang licin... fuh.. terubuk bakar cicah air asam.. tak ker sedap tuh...

Senang jerk masak lemak sayur campur nih...

Bahan2 dia:-

Sebiji terung - potong (ikut suka hati korang)

Kubis sederhana besar (aku ambik sebelah)

Kacang panjang (4 urat jerk)

Carrot (setengah biji - sebab aku nyer karet tu besar sangat)

Sayur fucuk 3 keping (ini pun ikut suka hati.. nak lebih, letak lebih)

Suhun satu paket... I like suhun...

Pastu bumbu dia lak.. aku letak bawang merah aka bawang kecil 3 biji, lada hitam dalam 10 biji, ikan kembung/ikan sardin sekor (kalau besar sangat, letak setengah jerk) - semuanya ditumbuk, jgn halus sangat.. sedang2 jerk...

Pastu masukkan dalam periuk, letak santan (santan jangan pekat sangat... cair2 pun takper..)

Letak atas dapur.. bila dah nampak santan cam berbuih sikit2..cam nak mendidih tuh.. masukkan sayur... pastu kacau.. bila sayur dah layu.. masukkan fucuk dan suhun... tunggu kejap.. dah mendidih.. tutup api.. jangan biarkan sayur mendidih lama sebab nanti akan pecah minyak.. kalau dah pecah minyak.. tak sesuai dipanggil sayur masak lemak.. dah macam gulai la plak... oo..jangan lupa la.. letak garam dan sedikit gula sebagai perasa... PESANAN: JGN LETAK AJINOMOTO.. tak sesuai...

You Might Also Like

2 007 comments

Flickr Images

Follow Us